2. Здравље и благостање
Пројекат R.U.S.H. се фокусира на активности на отвореном као холистички приступ подучавању и образовању у циљу побољшања квалитета живота. Овај пројекат има за циљ да ученицима пружи одговарајуће алате како би постали активни учесници у савременом друштву, способни да препознају здраве праксе везане за њихов животни стил и окружење.
ИЗВЕШТАЈ СА МОБИЛНОСТИ
„ЗДРАВЉЕ И БЛАГОСТАЊЕ“
У ГИМНАЗИЈИ „СВЕТОЗАР МАРКОВИЋ“ У НИШУ, СРБИЈА
ОД 21.3. ДО 25.3.2022.
У окивиру реализације Еразмус + пројекта „Running Nature Into School“ R.U.S.H. ученици и професори Гиманзије „Светозар Марковић“ у Нишу били су домаћини партнерима из Македоније, Хрватске, Турске и Италије од 21.3. до 25.3.2021.
У реализацији пројектних активности учествовали су :
Професори:
Маја Ђорђевић, координатор пројекта
Славољуб Митић
Вера Прокић
Слађана Јовић
Ивана Кордић
Дијана Ђорђевић
Ученици:
Анастасија Ђинђић 4-4
Јован Дончић 4-4
Катарина Крстић 4-4
Наталија Николић 4-4
Никола Живадиновић 4-4
Светозар Николић 4-4
Сара Крстић 4-4
Тијана Ивановић 4-4
Сандра Стојановић 4-4
Каролина Живковић 4-4
Теодора Митић 4-5
Војин Ђорђевић 4-5
Мина Красић 4-6
Тара Дулановић 4-6
Милена Рајковић 4-6
Илија Тотев-Јовић 4-10
Милица Јовић 3-4
Николина Анђелковић 3-4
Тијана Рабађија 3-10
Мила Јовановић 3-6
Филип Ивковић 2-4
Никола Станковић 2-4
Боривоје Ђорђевић 1-5
Преглед реализације пројектних активности:
21.3.2022. Ученици и професори школе-домаћина Гимназије „Светозар Марковић“ дочекали су и проздравили партнере у школи. Ученици Мина Красић и Илија Тотев-Јовић повели су партнере у обилазак школе. Први дан је свакако предвиђен за упозавање па су се ученици и професори окупили у свечаној сали где су Мина и Илија спровели кратке и интересантне радионице за упознавање ученика.
Током радионице “Carbon footprint and health” ученици су сазнали шта заправо значи термин „Carbon footprint“ и на који начин емисија угљен-диоксида неповољно утиче на живот и здравље људи. Затим су сви ученици појединачно могли да изачунају и одреде свој „Carbon footprint“ помоћу онлјан калкулатора. На крају је урађена дискусија резултата где су ученици сазнали на који начин могу смањити емисију угљен-диоксида и на тај начин унапредити своје здравље као и здравње своје породице и локалне заједнице. Ово је такође била прилика да се упореде стилови живота у партнерским земљама и да се размене утисци.
Професори патнерских земаља су за то време посебно реализовали радионицу “Use of e-twinning” . Радионицу је водила колгеница из Хрватске Милена Зулим Езгета.
Након ручка реализована је радионица „Health and Wellbeing“. Ученици и професори су на овој радионици упознали ученике наше гиманзије, изузетно успешне олимпијске такмичаре у теквондоу : Ива Петровић 1-1, Катарина Узуновић 3-3 и Митар Макленовић 3-10, као и њиховог тренера, нашег бившег ученика Владана Никодијевића. Спортисти и њихов тренер су се представили и говорили о својим дневним навикама које се тичу исхране и тренинга, о страсти према спорту и такмичењима. Ученици и професори су имали прилику да кроз разговор са њима сазнају више о овом спорту и шта је то што их чини врхунским спортистима а опет сасвим обичним ученицима једне гимазије. Такође је то била прилика да ученици међусобно размене искуства о својим спортким и осталим физичким активностима којима се баве у своје слободно време.
Након разговора, ученици и спортисти су прешли у салу за физичко васпитање. Ту су имали кратку демонстрацију основних покрета у теквондоу, основних правила и демонстрацију борбе. А онда су имали прилику да науче неке покрете и опробају се у овом спорту. Утисци са ове радионице су били одлични и веома позитивни.
Ученици су на овим радионицама проширили вокабулар енглеских речи и унапредили комуникацијске вештине уз изазов да боље упознају теквондо и можда размисле о тренинзима.
22.3.2022. Након окупљања испред школе ученици су подељени у мешовите тимове за активност Exploring the city of Niš – “Treasure hunt” – RUSH THROUGH NIŠ. Сваки тим је добио мапе Ниша са обележеним важним местима које је потребно да обиђу пратећи одговарајуће трагове. На свим наведеним местима тимове су усмеравали наши ученици који су им давали упутства кроз различите загонетке, питалице или асоцијације. Сваки тим је кренуо са рзличите почетне тачке. Циљ ове радионице је да се ученици упознају са значајним местима у центру нашег града, али да се при томе друже и забаве али и да унапреде своје комтенције за тимски рад. Осмеси на лицима ученика након завршене потраге су били довољан доказ да је ова радионица испунила сва очекивања и да су ученици презадовољни. Подељене су медаље најуспешнијим тимовима. Овом радионицом смо упознали госте са најзначајним местима у нашем граду и на веома интересантан и интерактиван начин им приближили знаменитости нашег града.
У поподнвним часовима окупили смо се у Нишкој тврђави. Ту су ученици партнерских земаља демонстрирали групне игре из своје земље на отвореном. Подељени у мешовите тимове ученци су уживали у новим играма на отвореном. Ова радионица је била одлична прилика да ученици буду на отвореном током већег дела дана се баве физичким активностима на занимљив начин. Након радионице ученици су донили слобоно време за упознавње града са својим домаћинима.
23.3.2022. У раним јутарњим часовима ученици и професори су кренули на излет у источну Србију. Прво одредиште је била Голубачка тврђава. У пратњи водича обишли смо ово веома интересантно историјско и стратешки значајно место. Голубачка тврђава је изграђена током 14. века на обали Дунава на самом улазу у Ђердапску клисуру. Од 15. до 19. века била је у рукама Угара, Срба и Османлија који су се међусобно борили за ову тврђаву јер су тиме стицали контролу над државним границама. Обилазак тврђаве у пратњи водича је био добра прилика да се гости уопзнају са делом српске историје. Након слободног времена кренуки смо на друго одредиште – археолошко налазиште Лепенски вир. Лепенски вир прествља остатке најстаријег седелачког насеља у Европи. Прво организовано људско насеље на отвореном налазило се у Ђердапу, и основано је пре осам хиљада година. Мирољубиви „лепенски“ аласи су ову локацију пажљиво бирали, и ту оформили културу која је трајала читавих две хиљаде година у континуитету, и то у периоду 6500-4500 год. п.н.е. До открића локалитета Лепенски Вир, дошло је током опсежних истраживања у Ђердапу која су вршена због изградње хидроелектране Ђердап I. Након завршетка ископавања, локалитет је премештен на садашњу локацију како би се заштитио од потапања које је извршено преградњом Дунава. 2011. године отворен је нови центар за посетиоце који под својом куполом чува остатке културе која је својим открићем запањила читав свет. Наши гости су били изненађени овим локалитетом и признали да су сада први пут видели нешто тако.
Након обиласка локалитета, ученици су на брдовитом терену имали кратку радионицу мерења времена потребног за пењање на задато узвишење. За неке је ово био лак задатак јер скоро свакодневно имају неке физичке активности. Међутим за неке је ово био ипак велики изазов. Кроз ову радионицу ученици су схватили значај свакодневне физичке ативности.
Ручак је био организиван у етно ресторану „Капетан Мишин брег“ где су гости могли да пробају различите специјалитете домаће српске кухиње. Домаћини су се потрудили да овај доживљај буде незабораван. Сам етно ресторан се налази на изузеном месту, брег на самој обали Дунава за јединственим видиковцем.
У вечерњим часовима смо се вратили у Ниш.
24.3.2022. Ученици и професори окупили су се у школи у јутарњим часовима. Све партнерске школе су урадиле припремне активности и направиле кратке извештаје за радионицу : Аналаиза резултата мерења индекса квалитета ваздуха од 7. до 13.3.2022. у сваком граду – и преопоруке за активности на отвореном.
Ученици из Хрватске су након анализе резлтата дошли до закључка да је квалутет ваздуха у њиховом граду у задатом периоду веома добар током целог дана и да се активности на отвореном могу обављати током читавог дана, што и рaзумљиво због изузетно повољног географског положаја на мору.
Ученици из Италије су имали нешто лошије резултате кватитета ваздуха, али само за вечерње сате дали су препоруку за активности у дневним часовима. Сличне резултате су добили и ученици из Турске и дали сличне препоруке.
Међутим, ученици из Србије и Македоније имали су најлошије резултате за квалитет ваздуха током целог дана. Једино су вредности индекса биле прихватљиве у јутарњим и преподневним часовима, тако да су ученици дали препоруку за физичке активности на отвореном строго у преподневним часовима јер је у поподневним и вечерњим часовима ваздух веома загађен у овом периоду године.
Након паузе ученици су подељени у три групе и посетили су следеће часове:
- група – час психологије „Стрес и механизми превладавања стреса“, професор Каратина Крстић
- група – час енглеског језика „Parts of the body,Injuries,body idioms“, професор Јована Здравковић
- група – час физике „Капиларне појаве (демонстрациони огледи)“, професор Драгана Јеленковић
Утисци ученика са посећених чсова су одлични. Имали су прилике да се упознају са неким темама које нису до сада учили, нарочито на часу психологије. На часу енлеског језика била је одлична атмосфера јер су сви били фокусирани на што боље разумевање и унапређивање комуникације. Час физике су ученици веома похвалили јер су демонстациони огледи били у првом плану. Закључили су да из огледа може да се научли више него из обичног предавања и да огледи помажу да се природне науке, поготово физика много боље схвате.
Након друге паузе ученици су заједнички креирали онлајн водич у смислу препорука за здрав живот.
https://docs.google.com/presentation/d/1iYNx1aiL4N_1VP-yBzM4AknCPBzIx6gGK-XiNVXuYfE/edit#slide=id.p
На крају дана домаћини су свечано поделили сефтификате у учешћу на мoбилности у Србији. Све учеснике је поздравила заменица директора Милица Милосовљевић.
25.3.2022. У раним јутарњим часовима ученици и професори су кренули на излет у Београд. Разгледање смо почели обиласком Храма Светог Саве јер поред тога што је ова импресивна грађевина једна од највећих православних храмова на балкана и највећих православних цркви на свету, чува и дели причу о великом човеку и важној историјској личности, по којој је и добио име. Након Савиних стопа, пошли смо путем стопа Николе Тесле, ка музеју којим би и сам био поносан, чији нас је културно – научни програм одушевио. Обишли смо и сталну поставку музеја и напаравили невероватне фогографије. Након тога кренули смо према хотелу Москва, најстаријем хотелу у Београду, затим у правцу Кнез Михајлове. Зауставили смо се на тргу Републике. На централном градском тргу, омиљеном састајалишту младих и центру свих дешавања задржали се око 15 минута. Трг Републкике је главни трг, на којем се налази споменик Кнезу Михајилу, ослободиоцу града Београда од турске владавине, зграда народног музеја, Народног позоришта… Од споменика Кнезу Михаијлу шетњу смо наставли кроз Кнез Михајлову улицу, централне градске пешачке зоне, улице у којој се налазе неке од наљепших зграда које красе Београд као и мноштво разних познатих робних марки. Из Кнез Михајлове улице полако смо наставили ка Саборној цркви, згради Српске патријаршије и конаком Кнегиње Љубице, локације коју можемо посматрати као једну од кључних историјских места Београда. У питању је место где се на неколико десетина метара преплићу дух историје града са његовим боемским карактером и православљем. Наставили смо даље ка Калемегданској тврђави, драгуљу града. Средњовековна тврђава Калемегдан данас је прелеп парк који краси центар града. Тврђава чија је изградња започета још током XIII века на старо-римским темељима коју су касније усавршили Аустроугарски неимари лежи на ушћу Саве у Дунав и сведок је посете граду многих великих освајача попут Атиле Хана, Сулејмана Величанственог и многих других. Обилазак Калемегданске тврђаве започели смо од места где се налази прелеп видиковац, затим наставили ка споменику захвалности Француској, великог савезника Србије у Великом рату да би одатле отишли ка споменику Победник који представља вајарско ремек дело познатог скулптора Ивана Мештровића. Победник је и данас је највећи и најснажнији симбол Београда. Победник држећи свој мач у једној и голуба у другој руци и тиме снажно симболозује дух града који госте очекује увијек раширених руку у миру и мач у другој који симболизује вишевековну борбу за слободу. Код овог споменика смо се растали и дали слободно време ученицима и професорима за индивидуално разгледање града. Све време нас је пратио водич Ненад који се заиста потрудио да нашим гостима овај излет остане у прелепом сећању.
Пројектне активности су обухватиле следеће теме:
- Математика: Истраживање о личним навикама и спортској пракси, не само у вези са здрављем, већ и у смислу општег благостања. Ученицима из различитих земаља постављена су иста питања како би се успоставила поређења између појединаца и културних фактора.
- ИКТ: Израђен је онлјан водич за здраве навике – са мотоима, здравим саветима користећи бесплатне онлајн апликације Гоогле презентације које унапређују ИКТ компетенцију.
- Етика: Мото „Мала промена може побољшати ваше здравље!“ је коришћен током реализације пројекта. Свака група ученика је разговарала о идејама за побољшање својих навика . На крају, ученици су извели личне закључке и дискутовали о наученим лекцијама унутар тима како би проценили да ли су постигли задате циљеве.
- Физичко васпитање: Анализа био-сигнала, попут откуцаја срца, даха и телесне температуре, пре, током и после физичког напора. Организоване су радионице на ову тему заједно са излетима и спортским активностима у околини. Све у свему, ученици су ангажовани да се интегришу и стекну дубље знање како би сами управљали својим здрављем под претпоставком да то није само индивидуална већ и глобална корист.